روز جهانی استاندارد

روز جهانی استاندارد

روز جهانی استاندارد  استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم ، فنون و تجارب بشری که به صورت قواعد ، مقررات و نظامهایی که به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات ، توسعه صنعت ، صرفه جویی در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی ، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و …. به کار می رود. 

اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال 1947 در نشست رؤسای مؤسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت. مقراین سازمان در ژنو می باشد.  از سال 1970 ، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.

ایران نیز از سال 1343 ، به عضویت این سازمان در آمد. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وظیفه تدوین استاندارد ملی در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، ارتباطات، مواد غذایی و … را بر عهده دارد . این مؤسسه جهت حصول اطمینان از رعایت اصول استاندارد در فرآیندهای تولید کالا در کشور، حداقل یک بار درماه از خط تولید کارخانه ها نمونه برداری می کند و در صورت لزوم ، کالاهایی را به عنوان نمونه از بازارخریداری و آزمایش می کند تا میزان تطابق آنها را با استاندارد تعیین شده ، بررسی نماید .

روز جهانی استاندارد

مؤسسه استاندارد در صورت کشف کالاهای غیر استاندارد و زیانبار برای سلامت مردم ، ضمن اعلام جرم علیه تولید کنندگان آن کالاها و تقاضای مجازات برای متخلفان از مراجع قضایی ، فرآورده های غیر استاندارد را از مراکز تولید، توزیع و فروش جمع آوری و از ورود آنها به بازار جلوگیری بعمل می آورد.  استاندارد و استاندارد کردن از پایه های استقرار علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد ، چراکه باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا بتوان به فن آوری پیشرفته درتولید محصولات نایل آمد .

  با کمال تاسف استفاده از لوازم خانگی غیر استاندارد همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی چشمگیری به بار می آورد و سبب بروز مشکلات فراوانی می شود.  ازاین رو، ضرورت تدوین قوانین و مقررات استاندارد ملی و بین المللی بیشتر نمایان می شود و به صورت امری غیر قابل انکار درحفظ سلامت مردم جهان رخ می نماید .  22 مهر روز جهانی استاندارد ، گرامی باد

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • محمد بخشی 3 بهمن 1401 / 2:45 ب.ظ

    ست هدیه چرمی تبلیغاتی دارید ؟

  • کریم حیدری 4 بهمن 1401 / 8:00 ق.ظ

    چرا اینقد کم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *